Modely Tatra T 138 a Tatra T 148 v měřítku 1:43
Modely
Tatra T 138 a
Tatra T 148 v provedené
sklápěč S1 a S3,
valník,
valník vojenský a nebo
autojeřáb (a další varianty se připravují) v měřítku 1:43 můžete nyní mít ve své sbírce díky firmě
Premium Classixxs a zakoupení v eshopu
Svět modelů. Modely Tatra vyráběné firmou Premium Classixxs jsou sice poněkud „vyšší cenové kategorie“, což plně vyvažuje jejich kvalitní provedení, modelovou věrnost a funkčnost, ale i budoucí exklusivita díky poměrně malým limitovaným edicím jednotlivých modelů.
Tatra T 138
Historie Tatra T 138
Tatra T 138 byl přímým nástupcem slavné Tatry 111. O vzniku Tatry T 138 bylo rozhodnuto na základě centrálního plánování tehdejší RVHP, kdy byla výroba těžkých nákladních automobilů přidělena Tatře Kopřivnice. Tatra T 138 byla vyráběna v letech 1959 až 1972, kdy tento automobil nechyběl na žádné velké stavbě socialismu jak v ČSSR, tak i v jiných socialistických zemích.
Konstrukce Tatra T 138Konstrukčně vycházela TATRA T 138 s své předchůdkyně Tatra 111, kdy byly převzaty především typické provedení Tatra nosná roura s výkyvnými polonápravami a vzduchem chlazený 8 válcový motor do V s objemem válců 11 762 ccm o maximálním výkonu 180 koní, který umožňoval maximální rychlost 70 km/h.. Vozy Tatra T 138 se vyráběly v především v provedení 6 x 6, ale i 4 x 4.
Základními variantami vozů Tatra T 138 byly především:
- jednostranné a trojstranné sklápěče pro tehdejší velké stavby socialismu
- valníky pro silniční dopravu
- autojeřáby a autobagry
- hasičská vozidla
- cisterny
- vojenské provedení
Vozy Tatra T 138 byly dodávány prakticky do všech zemí RVHP, ale i do některých „západních“ zemí a dalších států. Za dobu výroby bylo vyrobeno více než 45 000 kusů provedení T 138.
Tatra T 148
Tatra T 148 vyráběna v letech 1972 až 1982 je přímým nástupcem Tatry T 138. Hlavním úkolem konstruktérů Tatry T 148 bylo odstranit některé nedostatky předchozího typu Tatra T 138, odstranit poruchovost a celkově zvýšit rychlost a spolehlivost vozu. Zvýšením zdvihového objemu motoru na 12 667 ccm a tím i výkon motoru bylo dosaženo zvýšení výkony a maximální rychlosti . Pro zvýšení spolehlivosti a provozní průchodnosti terénem byla upravena spojka, převodovka a diferenciály. Přední část kapoty byla upravena pro efektivnější chlazení.
Kromě klasických provedení sklápěč, valník, autojeřáb, autobagr, cisterna byl podstatně rozšířen počet variant a provedení a nechyběly ani tahače 6 x 6 a 4 x 4 . Jednotlivé varianty se dále lišily provedením motoru, dle způsobu užívání a podnebí, ve kterém byly vozy provozovány.
Celkově bylo vyrobeno více než 110 000 vozidel, přičemž s některými se můžeme setkávat dodnes. Více než polovina produkce vozidel Tatra T 148 byla vyvezena do více než 40 států pěti kontinentů. Největším odběratelem byl SSSR, kde byly vozy Tatra nesmírně populární pro své vlastnosti pro průchod terénem, jejich odolnost a možnost provozu v těch nejtěžších klimatických podmínkách, což dalo vzniknout lidovému přísloví „Tatra nezná bratra“.
Kromě již vyrobených a připravovaných modelů Tatra t 138 a Tatra T 148, byla v letošním roce obnovena i výroba plastové Tatry na písek, kterou měl v dětství ve své garáži snad každý dnešní čtyřicátník.
Modely Tatra a Tatru na písek si můžete prohlédnout níže a nebo je rovnou zakoupit v eshopu Svět modelů.